27 april 2010

Schilderconcert met LadyLau in Groenekan

Sinds januari werken Laura ten Hoedt (LadyLau) en ik aan een nieuw project waarin wij samen improviseren met zang en schilderen. Het is heel bijzonder om zo direct op elkaar te reageren. Enerzijds is het schilderen als dansen op de muziek. Maar muziek is zoveel meer dan ritme. Laura's stem sleept me op een intense manier mee in de emoties van een nummer. En dan zijn er woorden en hun betekenis. Aanvankelijk wilde ik me niet door de woorden laten sturen, omdat ik bang was dan vooral vanuit de ratio te gaan schilderen en niet vanuit het gevoel en de muziek. Maar hoe diep ik ook in de muziek dook, ik kreeg het gevoel de kern niet te raken. Tot ik besefte dat ik ook de woorden nodig heb. Ik schilderde vanuit een gevoel in mijn buik, de plek waar ik mijn emoties ervaar. Het nummer waar ik mee werkte ging echter over horen, over stemmen in je hoofd. Toen ik dat gegeven als uitgangspunt nam, ontstond er een beeld dat wel klopte met de muziek.

Tijdens de opening van mijn expositie op 19 februari gaven Laura en ik de eerste performance voor publiek. Een bijzondere ervaring. Paul van der Lugt maakte foto's, Arno Jacobs de video's. Geniet even mee:






De expositie in Groenekan duurt nog tot eind juni 2010.

Bekijk mijn schilderijen op www.miekesiemons.nl
Luister naar de muziek van Ladylau op www.ladylau.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten