8 januari 2011

Tekenen: ontmoeting in het focuspunt (compositie)

Pianoklanken van Glenn Gould en de stilte van een wit vel papier tussen ons in. Ik laat het sneeuwen: zwart houtskoolpulver dwarrelt op het papier. Dit geeft op zich al een mooi beeld. Ik nodig de cursisten uit om met hun vingers te gaan tekenen. Zacht en zwart glijden hun vingertoppen over het papier, dansend op de muziek, als schaatsenrijders op het ijs. Het houtskool laat sporen achter, golvende lijnen. We maken ze dik en dun door harder of zachter op een korrel houtskool te drukken. Dat maakt een lijn levend en interessant. In het midden van het vel ontmoeten we elkaar. Het is de laatste les. Vanmiddag gaan we elk weer ons eigen weg. De tekening symboliseert dit en is tegelijk een inleiding op de nieuwe cursus. De tekening heeft een focuspunt in het midden, waardoor je blik gevangen wordt. Vanuit dit aandachtspunt dansen de lijnen naar de buitenkant van het papier, ze leiden je blik door de tekening.


Focuspunt en blikgeleiding zijn belangrijke begrippen binnen de compositieleer. Al tekenend hebben wij zelf ontdekt ze betekenen. Zo gaan de begrippen leven en vergeten we ze nooit meer. Graag laat ik je in mijn cursussen de theorie ervaren door speelse oefeningen. Zo blijft het geleerde beter hangen. Bovendien is het inspirerender om zelf op ontdekkingstocht te gaan. Ook voor mij, liever niet voor de klas maar in de groep. Tussen jullie in, daar voel ik mij thuis.

Zin gekregen om ook mee te doen?

Vanaf 21 januari nieuwe cursussen tekenen, schilderen
Expressief schilderen op dinsdagavond of vrijdagochtend (10 weken)
Tekenen: vorm en expressie (donderdagavond 8 weken)



2 opmerkingen:

  1. Tof! Ik heb ook weer zin :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker om terug te zien en te weten dat dat op de 21 januari weer begint.

    BeantwoordenVerwijderen