21 augustus 2012

Nieuwe Rembrandt ontdekt? Of toch niet?


'Mogelijk nieuwe Rembrandt ontdekt', kopten de kranten zaterdag. Mijn aandacht was gewekt en ik las snel verder: "De Stichting Culturele Herdenkingen in Fryslân heeft mogelijk een nieuw schilderij van Rembrandt ontdekt. Het gaat om een tot nu toe onbekend portret van zijn vrouw Saskia van Uylenburgh. Een kunstverzamelaar, die verder anoniem wil blijven, heeft de stichting getipt. Hij heeft het schilderij een aantal jaren geleden voor een redelijke prijs in Zweden gekocht."



Dat riep bij mij meteen een paar vragen op:
  • Wie zit er achter de mij onbekende friese Stichting Culturele Herdenkingen?
  • Hoe weten zij of het om een echte Rembrandt gaat? 
  • En dat woord 'mogelijk' in de koppen? Het is dus niet zeker?
Ik las verder: "Diverse experts hebben zich al over het schilderij gebogen. Volgens hen is het niet helemaal zeker dat Rembrandt het schilderij maakte. Het zou ook van zijn bekende leerling Govert Flinck kunnen zijn."

Rembrandt of Govert Flinck? 
Het is dus helemaal niet zeker. Vandaar het woord 'mogelijk'. Mijn derde vraag is beantwoord, maar ik heb weer twee nieuwe vragen:
  • Wie zijn 'de diverse' experts en wat zeggen ze precies? De Nederlandse Rembrandt expert is Ernst van de Wetering van het Rembrandt Research Project. Heeft hij dit schilderij onderzocht?
  • En wat heeft de nog steeds onbekende Stichting Culturele Herdenkingen met de 'ontdekking' te maken? 
Saskia Uylenburg is jarig
"Rembrandt heeft zijn enige vrouw en muze vele malen op doek vereeuwigd. De portretten van Saskia hangen over de hele wereld in beroemde musea zoals de Hermitage in Sint Petersburg. De stichting organiseert in oktober van dit jaar een grote herdenking rond de 400e geboortedag van Saskia Uylenburgh in Leeuwarden. De organisatie onderzoekt de mogelijkheid om het onbekende portret van de kunstverzamelaar naar Leeuwarden te halen."

De 'mogelijke ontdekking' blijkt een handige PR-stunt om aandacht te trekken voor de activiteiten rond de herdenking van Saskia's 400e verjaardag. Vandaar de betrokkenheid van De Stichting Culturele Herdenkingen. Het werkelijke nieuws is het jubileum.

Maar hoe zit het dan met die nieuwe Rembrandt .. of Govert Flink .. of ... ?
Als het lukt om het schilderij naar Leeuwarden te halen, dan krijg je daar dit najaar vast meer informatie. Maar dat is nog niet zeker. Het is zelfs vrij vaag. Je hebt vast geen zin om daarop te wachten.  Dat hoeft ook niet.

Vandaag heb ik een paar vragen bij het krantenartikel gesteld.
In een volgend blog lees je de antwoorden. Wordt vervolgd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten